Countryside scootertocht Hue - Da Nang - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Ron, Joet, Anna en Vic !! - WaarBenJij.nu Countryside scootertocht Hue - Da Nang - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Ron, Joet, Anna en Vic !! - WaarBenJij.nu

Countryside scootertocht Hue - Da Nang

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron, Joet, Anna en Vic !!

07 Augustus 2014 | Vietnam, Phong Nha

Vandaag het tweede scooterdagje met mister Thang. Nu niet via het hotel, maar direct bij de scootermaster himself geboekt. We hadden compleet andere scooters, veel betere. In ieder geval snellere. Terwijl we het gas nog niet helemaal open hadden reden die krengen al ruim 80 km per uur!

Anyhoe, de ride ging door het platteland tussen Hue en Da Nang en langs een of andere lagune en over een of ander gebergte. Nu eens niet zoveel rijstvelden, maar unheimlich veel graftombes. Het was een soort van lintbebouwing, maar dan anders…

Die vietnamezen kennen niet of nauwelijks begraafplaatsen zoals wij, maar begraven hun overledenen gewoon in de tuin, of in de rijstvelden. Daarbij schromen ze niet om een geplaatse tombe te slopen en een nieuwe grotere neer te zetten, als iemand die ze niet mogen een grotere tombe gebouwd heeft dan de hunne. Het is onzinnig om te zien hoeveel geld hier aan vertimmerd wordt, maar de Efteling zou heel blij zijn met een aantal van die exemplaren…

Vanwege het rondvliegende stof en zand en vanwege de uitlaatgassen rijden de meeste Vietnamezen met een mondkapje. Vandaag kregen Anna & Vic er ook één van mister Thang. Nu horen ze er helemaal bij!

Omstreeks lunchtijd kwamen we bij een klein watervalletje, met een prachtige zwem- en springvijver. In één woord geweldig! Hier hebben we gedurende een uurtje of drie heerlijk uitgebreid gespetterd en gespatterd.

Bovendien had mister Thang een bijzonder smaakvolle en verse lunch geregeld. Terwijl ik terug kwam van mijn zwembroek aantrekken, was ik er getuige van hoe op vredige wijze het dunne nekje van een stevige kip doorgesneden werd. Op een paar houtvuurtjes werd hij vervolgens on the spot als door een chefkok bereid. Zijn koppie vond ik later terug in de soep, naast zijn poten en zijn longen… De maaltijd hebben we in kleermakerzit op een matje op een vlondertje boven de vijver genuttigd.

Om een uurtje of drie was het tijd om in één ruk over de snelweg weer terug naar Hue te gaan. De Vietnamese snelweg is toch wat anders dan bij ons. Ik heb het zelden meegemaakt dat tegenliggers op het vluchtstrookje aan mijn kant nog aan het inhalen zijn. Daarnaast heb ik nog niet zovaak een tientonner rechts inghaald op die meter tussen de truck en de vangrail… Gelukkig is alles goed gegaan, al zat ons hart af en toe hoog in de keel.

Maar wat een fantastische dag weer!