Bike The Angkor Temples - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ron, Joet, Anna en Vic !! - WaarBenJij.nu Bike The Angkor Temples - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ron, Joet, Anna en Vic !! - WaarBenJij.nu

Bike The Angkor Temples

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron, Joet, Anna en Vic !!

25 Augustus 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Na al dat geluier van de afgelopen dagen is het weer de hoogste tijd dat de Voortmannetjes in beweging, in actie komen. Daarom heb ik voor de komende twee dagen harde, keiharde actie gepland.

Om te beginnen vertrokken we - ons ontbijt nog nakauwend - om 7.30 uur (een kwartiertje later dan gepland en afgesproken, ja, ja, we weten het, de vroege ochtend is niet ons favoriete dagdeel) naar Grasshopper Adventures voor de ‘Bike The Angkor Temples’ dayride. Een fietstocht van zo’n 40 km langs de meest bekende tempels van het Angkor Archaeological Park.

Ze hadden Vic een beetje onderschat, want bij aankomst stond er voor hem een aanhangfiets klaar. Na lichtjes tegensputteren werd snel ook voor hem een splinternieuwe Merida mountainbike neergezet. Na alle zadels op de goede hoogte afgesteld te hebben en een redelijk overbodige uitleg gekregen te hebben over hoe een mountainbike werkt konden we dan toch eindelijk op pad.

We hadden geluk. Het was weer eens een private tour en onze gids Veasna hield een zeer rustige tempo aan, waardoor ook Vic & An het in de hitte zonder problemen uithielden (Lees: we vonden het eigenlijk te langzaam gaan en uit ballorigheid hebben An & ik de laatste km’s al zigzaggend door de berm en de eerste meters van de jungle gereden, soms voor de gids uitrijdend).

De volledig vlakke route ging grotendeels over redelijk rustige paden en wegen en bracht ons langs de belangrijkste en bekendste tempels.

Na ongeveer 10 km kwamen we bij onze eerste stop. De hindoeistische tempel Angkor Wat (één van de zeven ‘moderne’ wereldwonderen). Een 900 jaar oud gigantisch groot tempelcomplex (eigenlijk een tempelmausoleum voor de toenmalige koning) waar ongelovelijke hoeveelheden mens en olifant ruim 40 jaar aan gewerkt hebben. Toen de Khmer zo’n 550 jaar geleden hun hoofdstad van Angkor naar Phnom Penh verplaatsten raakte het complex in de vergetelheid en werd het door de jungle overwoekerd en aan het zicht onttrokken. Zo rond 1900 ‘ontdekten’ de Fransen het weer. En nu wij dus.

Het is een prachtig en indrukwekkend complex. Vic & An mochten vanwege hun leeftijd niet naar het hoogste gelegen en meest heilige gedeelte, Joet niet vanwege haar blote schouders, zodat ik dat stukje alleen voor mun rekening genomen heb. In één woord geweldig!

Hierna was het tijd om ons ijzeren paard weer te beklimmen en naar Angkor Thom te gaan (het ommuurde gedeelte van de oude koningstad). Bij één van de vier toegangspoorten stonden tot grote vreugde van de kiddoos de aapjes ons al op te wachten. Daarna was het nog een kort ritje naar de Bayon tempel. Wederom een prachtig complex, boedhistisch deze keer, met 54 torens (voor elke toenmalige Cambodjaanse provincie één) en eigenlijk leuker om te zien vanwege alle gezichten van boedha die overal uitgehakt zijn.

Van de Bayon tempel was het een paar meter fietsen naar ‘the terrace of the elephants’, een enorm veld (met aan één kant een nog bestaande ‘tribune’) waar olifantengevechten voor de koning georganiseerd werden.

Na een overheerlijke lunch zijn we over ca. 7 km off road paden naar het voor ons hoogtepunt van de dag gereden, Ta Promh. Daar waar bij alle andere tempels de jungle verwijderd is, zie je hier de jungle letterlijk gewoon nog door de tempel groeien. De bomen zijn gewoonweg vergroeid met de tempel. Een prachtig gezicht en het geeft je het gevoel dat je Indiana Jones of Lara Croft bent. Deze tempel heeft gefigureerd in The Temple of Doom en ik kan goed begrijpen waarom. Ook de kids vonden het prachtig!

Na een laatste trip over een veredeld karrenspoor door een armetierig dorpje zat de indrukwekkende tempeltoer er voor ons weer op. De verse kokosnotten bij aankomst gingen er met graagte in.

Vic & An hebben het geweldig gedaan en niet één keer gepiept. Om dat te vieren hebben we ‘s avonds in Pub Street een superdag lafjes met wat welverdiende cocktails afgeblust!