Sa Pa: De paden op, de lanen in ! - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Ron, Joet, Anna en Vic !! - WaarBenJij.nu Sa Pa: De paden op, de lanen in ! - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Ron, Joet, Anna en Vic !! - WaarBenJij.nu

Sa Pa: De paden op, de lanen in !

Door: Ron

Blijf op de hoogte en volg Ron, Joet, Anna en Vic !!

25 Juli 2014 | Vietnam, Sa Pá

Om 9.30 uur vertrokken we met auto & Pang, onze gids voor één dag, voor een stevige maar fantastische hike van 10 km op en neer door de Sa Pa vallei langs 3 minderheden dorpjes. Na een kwartiertje rijden en diverse checkpoints gepasseerd te hebben, werden we langs de kant van de weg afgezet om het dal in te dalen en via een suspension bridge de onstuimige rivier over te steken. Zo vroeg in de morgen was het al 36 graden en we waren ‘out in the open’, dus de zon scheen ongenadig op onze bolletjes.

Eén van de eerste dingen die we tegenkwamen was een verrassende plant, een flinke marihuana struik. Volgens Pang roken ze die niet, maar gebruiken ze die als basis voor de verf waarmee ze hun kleding kleuren. Ja, right!

Al snel werden we aangeklampt door Black Hmong die aan ons hun zelfgemaakte handelswaar wilde slijten. Volgens Pang, zelf een modern maar born & raised Black Hmong, werkt hier maar één ding tegen, een ferm ‘no, I don’t buy anything’! Bij al het andere kom je niet van ze af en als het tegen zit lopen ze desondanks toch nog kilometers met je mee.

Na een uitgebreide maar bijzonder interessante uitleg over rijst telen en verwerken, kleding maken (de stof kweken, spinnen, weven, batikken, verven, naaien, kortom met nix beginnen en met prachtige kleurrijke kleding eindigen) en andere dagelijkse minderheden dingen kocht ik in het lokale handwerkhuis maar een wit koperen armbandje. Konden we in ieder geval zeggen dat we allemaal (op Joet na) al een armbandje hebben en nix meer willen kopen. Volgens Anna loop ik er nu als een homo bij!

De hitte begon inmiddels langzaam haar tol te eisen. Ons energielevel was al flink gedaald en Anna & Vic begonnen stevig tegen te sputteren. Gelukkig waren we inmiddels in het tweede en nu een Giay dorp aangekomen. Een relatief welvarend dorpje met veel homestays. In één van die homestays hebben we heerlijk fried beef noodle met watermeloen gelunched onder het genot van een enkele thuis gebrouwen rijstwijn. Tja, wat zal ik er van zeggen, stevig spul, het leek wel jenever, niet echt lekker dus. Maar weigeren is onbeleefd, dus we konden de eersten niet overslaan, wel lekker ontspannen wandelen daarna …

In de homestay liepen een aantal jonge poesjes. Dus Anna was ook snel weer gelukkig. Vic werd gelukkig toen die na de luch het vervolgtraject zag; een nog niet opgedroogd modderig op en neer gaand slingerpad door een bamboebos. Volgens mij kwam de soldaat in hem naar boven. Waren ze voor de middag niet vooruit te branden, na de lunch waren Anna & Vic bijna niet bij te houden…

Bij het begin van het bamboebos werden we opgewacht door 2 Black Hmong dames die de hele weg, in de illusie iets aan ons te verkopen, meegelopen zijn en Vic & Anna op de moeilijke stukken geweldig geholpen hebben. Na een slopende, maar fantastische 4 km in een werkelijk schitterende omgeving van rijstterrassen en bamboebos gezwoegd te hebben kwamen we boven bij een waterval aan. Hier hebben we onze pijnlijke en vermoeide voeten heerlijk afgekoeld en ontmodderd en goed opgelet dat we niet met de stroming mee naar beneden zouden kletteren…

Daarna, gewoon omdat het kon, langs de waterval het dal weer in gedaald en, na weer via een suspension bridge de rivier overgestoken te hebben, weer ‘lekker’ naar boven het dal uit geklommen, waar de auto met chauffeur al stond te wachten. Waarschijnlijk niet geheel toevallig bij een soort van kroegje met terras, waar we de hike sissend met een welverdiende heerlijk heldere Bia Ha Noi hebben afgesloten.

Niet nadat we de 2 Black Hmong dames eerst stevig teleurgesteld hebben door nix te kopen en daarna flink opgebeurd hebben door ze een mooie fooi te geven omdat ze zo lief voor Vic & Anna gezorgd hadden. Iedereen happy!

• 25 Juli 2014 - 18:00

Til Jacobs:

Hallootjes Voortmannetjes,

Wat een geweldige mooie foto's! Het ziet er allemaal goed uit en wat een avontuur zo weer met z'n 4tjes-:)
    Ik zie dat jullie volop genieten fijn om te zien.
    Wij wensen jullie nog heel veel avontuur plezier en liefde met elkaar, we blijven jullie volgen.
    Dikke knuffel van ome Joop en tante Til xXx

• 25 Juli 2014 - 20:24

Tante Elly :

En wederom een geweldig verslag van jullie belevenissen, ga zo door Joet!
    Ik kijk al weer uit naar morgen!
    XXxx

• 26 Juli 2014 - 17:18

Ellen Van Der Laan:

Hallo Voortmannetjes, wat heerlijk om te lezen de verslagen die jullie sturen en ook geweldig Yootha hoe je het allemaal beschrijft, leuke fotoos, ook wat er bijgeschreven staat, genieten, ik kijk weer uit naar de volgende keer. Liefs uit Mijdrecht

• 08 Augustus 2014 - 15:54

Anneke Van Der Laan:

Ik ziet te genieten van jullie verslagen en foto's; een geweldige ervaring, wat jullie allemaal zien en meemaken! Groetjes aan allemaal, ook van Kees natuurlijk!