Een druk reisdagje! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ron, Joet, Anna en Vic !! - WaarBenJij.nu Een druk reisdagje! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ron, Joet, Anna en Vic !! - WaarBenJij.nu

Een druk reisdagje!

Door: Joet

23 Juli 2014 | Vietnam, Hanoi

Snif, vandaag was de laatste ochtend op onze boot, wat is dat snel gegaan! We kregen een strak programma! Snel ontbijten en op weg naar de Pearl Farm zodat er daarna nog even gezwommen en gesprongen kon worden. De Pearl Farm was leuk om te zien maar wel een beetje saaaaaaai volgens Anna en Vic. We hebben van een heerlijke afscheidsbrunch genoten en om 11.00 uur sharp stonden we weer aan wal….

Onze meneer die ons in 4 uur tijd weer terug zou brengen naar Hanoi was er jammergenoeg nog niet dus we moesten nog even wachten. Anna en Vic hoopten al dat het een andere dan de heenweg zou zijn maar helaas pindakaas, daar was onze neusophalende rochelaar weer! Off we go, op naar de verplichte rustpauze na 2 uur tussen het marmer. Om vervolgens door de politie naar de kant gehaald te worden … een hoop onverstaanbare woorden maar toen de beste man zo’n 100.000 Vietnamese Dong had afgetikt mochten we verder rijden. Wat het nou was? Geen idee, de man spreekt geen Engels en wij geen Vietnamees…

Aangekomen in Hanoi zijn we naar ons eerste hotel gegaan vanwaar we later op de avond naar het treinstation werden gebracht voor onze nachttrein naar Sa Pa. Maar eerst was ons beloofd dat we ons even konden opfrissen in een kamer. Helaas waren alle kamers bezet maar Martin had nog wel een oplossing, we konden douchen in het hotel naast dat van hem. Hup daar gingen we, 8 hoog met de lift, daarna nog een wankele trap op en daar was het ….
… ehm … eerst zagen we een heel groot matras op de grond liggen, keken we naar rechts daar hing een enorme berg was, stonden open verfblikken, lagen oude kapotte stoelen, ramen kapot en een temperatuur van zeker 45 graden… goeie genade!

En de badkamer … tsja … er was geen douche, wel een hele grote teil met daarin zo’n klein schepemmertje wat je dan ff over je heen kon gooien, direct naast de wc, althans het leek op een wc en daarboven hing een enorm aggregaat die om de minuut aansloeg. Anna begon al angstig om haar heen te kijken en zei dat ze helemaal niet hoefde te douchen, ze had het nix warm! Vic was spontaan vergeten dattie heel nodig moest plassen…. Na reiniging van de wc (thnx nog voor de doekjes Min, ze zijn gebruikt) heeft iedereen gebruik gemaakt van deze sanitaire voorziening. De rest hebben we overgeslagen.

Om 20.25 vertrok de nachttrein. Gelukkig is Martin tot in de coupe meegelopen want ik denk niet dat we het anders op tijd hadden uitgevogeld, een station in Vietnam is toch heel anders dan Rotterdam CS ☺. En het leest zo moeilijk allemaal…

Een krappe, basic maar leuke slaapcoupe hadden we, de kids boven in de bedden en wij onder. We hadden er zin in! Jammergenoeg was het al hartstikke donker dus konden we niet heel veel meer zien toen we eenmaal buiten de stad waren. We hebben een beetje geprobeerd te slapen, dat is bij Anna en Vic gelukkig goed gelukt. Bij ons wat minder, wat een gehobbel joh in die trein, je zou er bijna zeeziek van worden

• 08 Augustus 2014 - 15:42

Anneke:

Ja, het moet uit de lengte of uit de breedte hè: illegale chauffeur, wassen in een teiltje...dat deden wij ook toen ik klein was, maar dan thuis....die teil heb ik nog steeds trouwens.